Proteka - prehrana za sportaše

Košarica

Vaša košarica je prazna
KRENI KUPOVATI

Proizvođači

Pregledajte proizvode po proizvođačima.

BILJNI WEBSHOP

PROIZVODI

infobox

Proteka prodajni prostor
Ante Starčevića 26, Mošćenica
(na glavnoj cesti,
između Siska i Petrinje)

Pon. - Pet.: 09:00 - 19:00

Zadržavanje vode u organizmu

Kod većine ljudi povremeno dolazi do zadržavanja vode u organizmu. Kod žena se to najčešće događa tjedan dana prije mjesečnice. Kad previše vode zaostaje u orgainizmu, zbog nakupljene tekućine u tkivu dolazi do otečenosti tkiva ili edema.

 Voda je glavni sastojak našeg organizma na koji otpadaju 2/3 tjelesne mase i koji sudjeluje gotovo u svakom procesu u tijelu. Čista voda djeluje u tijelu kao otapalo, sredstvo za podmazivanje i sredstvo za hlađenje. Međutim, tekućine u tijelu nisu samo čista voda. Svaka stanica u organizmu ima tekućinu iznutra i izvana, a u njima su otopljeni elektroliti - električni nabijene čestice minerala koji u vodenoj otopini mogu provoditi elektricitet. U staničnoj tekućini prevladavaju elektroliti kalija, a u tekućini koja okružuje stanice prevladavaju elektroliti natrija. Dok je koncentracija elektrolita podjednaka, oni reguliraju zadržavanje vode izvan i unutar svih stanica, a na taj način i ravnotežu vode u svim dijelovima tijela.

Kod većine ljudi, a posebno kod žena, povremeno dolazi do zadržavanja malo vode u organizmu. Kod žena se to zbog hormonalnih promjena najčešće događa tjedan dana prije mjesečnice. Kao posljedica se javljaju nadutost trbuha, osjećaj težine u nogama i umor. Međutim, kad previše vode zaostaje u organizmu, zbog nakupljene tekućine u tkivu ili nekom organu dolazi do otečenosti tkiva. Oteklina je poznata pod medicinskim nazivom edem i simptom je zadržavanja vode u organizmu. Za edeme je karakteristično da kod pritiska na kožu na površini kože nekoliko trenutaka ostaje otisak.

Uzroci zadržavanja vode

Uzroci zadržavanja vode u tijelu mogu biti različiti. Zadržavanje vode može biti posljedica slabe cirkulacije krvi i limfe, poremećaja u radu srca, bolesti bubrega, mokraćnog mjehura i jetre, hormonalnih promjena, šećerne bolesti pa čak i alergije na hranu. Uzrok je često i manjak nekih važnih nutrijenata u organizmu, prije svega nekih vitamina i minerala. Zadržavanje vode pospješuje i konzumiranje previše soli kao i uzimanje premalo tekućine.

Oteklina uzrokovana zadržavanjem vode ili edem može se pojaviti u bilo kojem dijelu tijela. Najčešće se javlja u donjem dijelu nogu, trbušnoj šupljini, licu, rukama i prstima, a ponekad i u plućima. Lokalna oticanja, primjerice zglobova i prstiju, najčešće su privremena. Posljedica su dugog sjedenja ili stajanja te slabe cirkulacije zbog lošeg položaja tijela, pa uglavnom nestaju bez terapije, sama od sebe.

Kako spriječiti zadržavanje vode?

   Smanjiti unos soli!!!

Osnovno pravili dijete protiv zadržavanja vode u organizmu je smanjiti unos soli. Kuhinjska sol obiluje natrijem, a velika količina natrija opterećuje srce, podiže krvni tlak, steže krvne žile i zadržava vodu. Osim toga, natrij uzrokuje izlučivanje kalija putem mokraće, pa sol i na taj način zadržava vodu u organizmu.

Zbog toga treba izbjegavati namirnice bogate solju kao i konzervirane namirnice, a povećati treba unos natrija u hrani. Sol je pri kuhanju najbolje zamijeniti biljnim začinima u prahu, primjerice mrkvom, celerom, bosiljkom, kimom, peršinom te zelenjem od repe i cikle. Zbog štetnog djelovanja soli na organizam i sklonosti žena zadržavanju vode, važno je da žene u vrijeme prije mjesečnice znatno smanje unos soli.

   Povećati unos kalija!!!

U većini vrsta hrane ima puno kalija, pa do njegova pomanjkanja u organizmu dolazi rijetko. Međutim, manjak može nastati zbog viška natrija iz kuhinjske soli, a posljedica su zadržavanje vode i edemi.

U takvim slučajevima, ali i inače, jesti treba što više svježeg voća i povrća. Ono ne sadrži soli, ali zato sadrži kalij koji je važan za ravnotežu vode u organizmu. Veliku količinu kalija sadrže primjerice banane. Ako se uzimaju umjereno i redovito, one uravnotežuju vodu u organizmu i sprječavaju nakupljanje tekućine. Osim banana, u najbolje prirodne izvore kalija spadaju agrumi, zeleno lisnato povrće, krumpir, rajčice, šparoge i ananas.

  

Komentari (0)

Da bi mogao komentirati moraš se registrirati, ako već imaš račun prijavi se!

Plaćajte karticom

Od sada u našem web shopu možete brzo i sigurno plaćati putem Diners, Master Card, American Express i Visa kreditnih kartica.