Košarica Narudžba

Što uzrokuje stanje pretreniranosti?

02.11.2012
M. Šimović
Bodybuilderi često upozoravaju početnike da paze koliko serija rade kako bi izbjegli stanje pretreniranosti. Često se govori o tom stanju, ali nitko zapravo ne definira što ga točno uzrokuje.

Mnogi bodybuilderi uopće ne vjeruju u stanje pretreniranosti. Mnogi od njih tvrde da ne postoji to stanje nego da u to stanje upadaju oni koji se nedovoljno hrane. Vjerujem da mnogi bodybuilderi ne razumiju što uzrokuje stanje pretreniranosti. 

Da li, uopće, postoji stanje pretreniranosti?

Da. Nerazumno je tvrditi stanje pretreniranosti postoji samo zato što se nedovoljno hranimo. Štoviše, to se kosi sa svim zakonima znanosti. Tijelo radi na zakonu padajućih prinosa. Drugim rječima, u početku pojačani unos hrane pomaže tijelu da se brže oporavi, ali će eventualno doći do točke gdje povećano unošenje kalorija neće spriječiti stanje pretreniranosti. 

Kako se dolazi u stanje pretreniranosti:

U svakom datom trenutku naše tjelo je u anaboličkom stanju (izgradnja mišića) ili u kataboličkom stanju (raspadanje mišića) ili u stanju ekvilibrija (sinteza proteina i raspadanje proteina su na istom nivou). Stanje pretreniranosti je kataboličko stanje gdje ste prenapregnuli vaše tijelo i njegove hormone.

Kako bi se učinkovito oporavili od treninga, slijedeće se mora dogoditi:

  1. vaši mišići moraju zacijeliti od prethodnog treninga
  2. vaš središnji živčani sustav se mora oporaviti
  3. moraju se sniziti vaši nivoi kortizola
  4. vaša razina testosterona mora ponovno doći na normalan nivo
  5. morate nadoknaditi vaše rezerve glikogena

Trening s utezima izaziva napor (stres) i utječe na svih 5 gore navedenih faktora. Ako samo nastavljate vježbati s utezima, stvari će se pogoršavati i naći ćete se u stanju pretreniranosti.

Da li stanje pretreniranosti znači da se cijelo tijelo nalazi u tom stanju ili samo neki djelovi tijela?

Neki ljudi misle da se stanje pretreniranosti odnosi samo na pojedini mišić. Stanje pretreniranosti se odnosi na puno više nego samo na pojedini mišić. To stanje se odnosi na cijelo tijelo zato što su tu upleteni testosteron, kortizol  i ostali hormoni. Kad su nivoi testosterona niski i/ili hormoni koritzola visoki vaši mišići će se brže raspadati više nego što ih gradite. kortizol je glavni hormonski uzrok zašto ulazite u stanje pretreniranosti.

Za vrijeme prethodno navedenih nivoa hormona, pametnije vam je odmarati se nego trenirati. Ako u ovakvom stanju trenirate povećavaju se vaši nivoi kortizola, a nivoi testosterona padaju. Tako da zadnje što želite učiniti je ponovno trenirati s utezima u ovakvom stanju. Stanje pretreniranosti se smatra sindromom zbog svog upornog i sveobuhvatnog učinka.

Kako da izađem iz stanja pretreniranosti?

Odmarajte. Blokatori kortizola će vam unekoliko pomoći dan se oporavite iz ovog stanja, ali ćete ipak morati čekati da vam se oporavi cijelo tijelo, ne samo kortizol. Trening s utezima ili jaki dnevni stres (koji uzrokuje visoke nivoe kortizola na dugi rok) će vas držati neodređeno vrijeme u stanju pretreniranosti.

Znakovi da ste u stanju pretreniranosti:

Nesanica, umor tijekom dana, bolni mišići i zglobovi, brzi otkucaji srca u mirovanju i manjak snage pri radu s utezima su najčešći i najneposredniji znakovi da se nalazite u stanju pretreniranosti. Na dugoročno ćete primjetiti da dobivate više masnog tkiva i gubite mišiće.

Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO