Košarica Narudžba

Prehrana za imunitet?

01.02.2021
Luka Kuhar
Zadnjih godinu dana traje ovo izvanredno stanje. Zdravlje i imunitet teme su oko kojih se toliko toga vrti, a društvo traži svaki način mogućeg popravljanja i podrške istima. Što s prehranom?

 Uz dosta tuge prisjetim se lakoće s kojom si - ne tako davno - jednostavno izašao iz kuće, koraknuo na ulicu i malo po malo došao do omiljene teretane. Odradio trening, bilo planski ili onako "terapijski" pa zadovoljno nastavio s danom.

Znate nas na ovoj stranici, dobar trening osnova je bodybuildinga, a samim time i neizostavan dio rutine svakog vježbača koji želi pozitivno utjecati na svoje tijelo. Od mišića do psihe - ima nešto u treniranju za svaku zdravstvenu kategoriju i disciplinu. 
 
Nažalost, još čekamo punopravni povratak u svoja omiljena vježbališta i - za mnoge nas u bodybuildingu - svojevrsna staništa. 
 
Prehrana, koju rado prekrajamo potrebama treninga i tijela, sada dolazi u prvi plan kao nešto nad čime još imamo kontrolu i moć utjecaja. Pitamo se što jesti u danima nesigurnosti i možemo li svojem zdravlju dodatno pomoći. Ima i dana kad odustajemo, ne da nam se i demotivirano grabimo vreću čipsa, bocu prve/druge/treće pive ili obiteljsko pakiranje pilećih medaljona jer svoj želudac tretiramo kao četveročlanu familiju. A kao takva, gladan je!
 
 
Međutim, gledajući imunitet, pitamo se kako ga najrazumljivije definirati? Možda ne bi bilo pogrešno nazvati ga linijom obrane našega tijela od svakovrsnih infekcija, bolesti i sličnih opasnosti. Mehanizam je to koji, poput kvalitetna sata, koristi brojne kotačiće za neometan rad. Mi mu možemo igrati ulogu pažljiva skrbnika, ali i gdjekad neodgovorna neprijatelja.
 
Koža, sluz, kiselina, enzimi i stanice što napadaju tijelu "strane sile" tu su dobro uigran tim čija je zadaća pripaziti na neometano funkcioniranje organizma. Naša homeostaza biva nenarušenom baš zbog angažiranosti imunosnog sustava. 
 
U jednom radu, Miles, Calder i Childs proučavali su povezanost prehrane i imuniteta pri čemu su, između ostaloga, dotaknuli cink i selen čije su katalitičke i strukturalne uloge od prilične važnosti za tijelo. Nedostatak cinka tako se povezuje sa širokom paletom problema pri reagiranju imunosnog sustava, a selen je sam po sebi bitan za optimalan imunitet te se tijelo oslanja na njegov dovoljan unos.
 
Doduše, zdravlje nije tema otkako postoje studije ili sustavno proučavanje znanstvenom metodom. Još od davnih dana postojali su kućni pripravci i recepti za razne tegobe. Jedan od njih uživa i - nazovimo ju - svjetsku slavu! Pogađate, a vjerojatno ste i više puta kušali, riječ je o pilećoj juhi koju majke i očevi te bake i djedovi generacijama pripremaju oboljelima od...više manje svega i bilo čega!
 
Iako ju nećete pronaći kao studiozno proučavani eliksir vječne mladosti i nenarušena zdravlja, pileća juha svoj uzvišen status u "kućnoj ljekarni" ne uživa bez razloga. Piletina, mrkva, celer i luk samo su neki od sastojaka čije bogatstvo bjelančevinama, cinkom, vitaminima A i C nije zanemarivo. Tekućina i elektroliti također su u njenom arsenalu što pomaže pri oboljenjima gdje apetit pada na nulu, a dehidracija postaje opasnost.
 
 
Nažalost, konkretna, pažljivo spravljena jela sve su češće rijetkost prehrane modernog čovjeka. Izrazito prerađena hrana u velikim količinama prečesto se pronađe na meniju, a opjevana domaća juhica oponaša Batmana. Pojavi se tek kada krenu nevolje. 
 
U svom Leksikonu hranjivih tvari, Borić i Ivankić popisuju neke od namirnica čiji je omjer hranjivih vrijednosti i utjecaj na zdravlje čovjeka vrlo povoljan i vrijedan pažnje.
 
Među povrćem tako pronalazimo batat, brokulu, celer, ciklu, kelj, mrkvu, patlidžan, luk, mahune i kupus.  Ananas, avokado, brusnice, dunja i datulje, maline, marelice, limun i limeta sjajni su primjeri voća, a ghee maslac, kefir i sirevi organskog porijekla vrsni su mliječni proizvodi.
 
Jastog, kozice, škampi i skuša dobar su izbor za "riboljupce", a janjetina i govedina zadovoljit će sve nas mesojede koji ne bi trebali izbjegavati ni jetru kao primjer organskog mesa.
 
Nije to sve naravno. Ovo su samo neki od primjera namirnica koje, recimo to jednostavno, ne bi trebali zaboraviti u kreiranju svojih obroka. Od kiselog kupusa do jabučnog octa, pregršt mogućnosti stoji pred nama. Suplementiranje obroka u slučaju nedostatka nekog nutrijenta (recimo vitamina i minerala) u prehrani, svakako je moguće, no zapamtite važnu pouku - dodatak prehrani je upravo to - dodatak. Pomaže i upotpunjuje kada je to potrebno i uputno.
 
 
Naše zdravlje uvijek bi trebalo biti na listi najvažnijih životnih briga i bogatstava. Njegovo očuvanje ne mora se pretvoriti u fanatizam i maniju, već odgovorno gospodarenje brojnim segmentima tijela. Pomozimo sebi što više možemo, kako se ne bi često dovodili u situaciji gdje ovisimo o zdravstvenoj pomoći drugih. 
 
Proteka Team
 
Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO