Košarica Narudžba

Imunitet, izdržljivost, zdravlje - CINK!

23.01.2021
Luka Kuhar
U ovom užurbanom vremenu, često zaboravljamo obratiti pozornost na pravilnu prehranu. Osim što organizam iscrpljujemo stalnim dnevnim aktivnostima, kao što je posao, trudimo se trenirati. Nekada se dogodi pad imuniteta i umor. Vrijeme je za cink

Cink je mineral i kemijski element koji je prisutan u tragovima. Dobar prirodan izvor cinka su meso, jetrica, jaja, i morska hrana. U ljudskom nalazimo ga u očima, mozgu, gušterači, bubrezima, jetri i nadbubrežnim žlijezdama, slično kao i željezo. Također sudjeluje u katalitičkim, strukturalnim i regulacijskim funkcijama organizma.

Zanimljivo je kako kao esencijalna hranjiva tvar cink biva priznat još 1956. godine, nakon što je ustvrđeno da nedostatak istog u prehrani može uzrokovati niz zdravstvenih problema. Samo neki od njih su usporen rast, sporo zacijeljivanje rana, komplikacije u trudnoći, povećana osjetljivost na infekcije i kolaps imunološkog sustava. Kod muškaraca može uzrokovati oslabljenu funkciju testisa. Bitan je za uklanjanje ugljikova dioksida iz organizma, no ipak treba biti oprezan s povećanim unosom cinka u organizam.
 
Ipak, nekada se zna i pretjerati!
 
 
Simptomi trovanja cinkom mogu biti pospanost, mamurluk, oslabljeno pamćenje, oslabljene motoričke vještine, mučnina, povraćanje i dijareja, a nastupa nakon što unesemo taj mineral u količinama većim od 2 grama. Za usporedbu, količina cinka u prosječnoj tableti jest 15 mg. Učestalo pretjerivanje može uzrokovati anemiju, povraćanje i pad imuniteta. Osim što treba paziti na pretjeran unos, postoji mogućnost da sam organizam ima povećanu potrebu za cinkom. 
 
Najčešće je to u slučajevima već prisutnih bolesti, tipa enteropatskog akrodermatitisa, dijabetesa, jakih opeklina, dugotrajnih trauma i stresa te bolesti povezanih s malapsorpcijom nutrijenata, kao što je Chronova bolest, celijakija i cistična fibroza. Potrebno je za naglasiti kako se, u slučaju spomenutih bolesti, obavezno posavjetovati s liječnikom prije povećanja unosa cinka u organizam.
 
 
U sportu je bitno posvetiti osobitu pozornost unosu cinka u organizam. Samo jedan od primjera jest promjena u izdržljivosti koja je zabilježena kod muških i ženskih atletičara. Sportaši koji su imali nižu razinu cinka u organizmu su imali i nižu izdržljivost, za razliku od onih kod kojih je bila prisutna veća razina cinka. Zbog ovog i sličnih istraživanja se pretpostavlja kako cink tako direktno utječe na izdržljivost pri intenzivnom bavljenju sportom. 
 
Razlike u performansi su bile najizraženije kod sportaša čija prehrana nije bila adekvatna, a čiji sport je uvjetovao pojačano znojenje kao svojevrsnu regulaciju težine prije natjecanja.
 
 
Kako je već spomenuto, u prirodi je cink najprisutniji u mesu, jajima i morskim plodovima jer je njegova apsorpcija potpomognuta aminokiselinama cisteinom i metioninom, koje su prisutne u navedenim namirnicama. 
 
U obliku prehrambenog dodatka najčešće dolazi kao cinkov sulfat, cinkov glukonat ili cinkov pikolinat. Cink kao suplement se tako primarno koristi za liječenje nedostatka cinka uslijed neadekvatne prehrane ili malapsorpcije. Pretpostavlja se kako pomaže u zacjeljivanju rana i održavanju normalne razine vitamina A te da osnažuje imunosni sustav. Također, učestale su tvrdnje o tome kako cink pomaže u normalnom djelovanju žlijezda lojnica, potiče seksualni nagon i usporava procese starenja. 
 
Upravo zato, kako bi vam omogućili da pazite na svoj organizam iznutra, pa posljedično i na van, Proteka u svojoj ponudi donosi kvalitetan i isproban cink pouzdanog brenda 6pak nutrition. U pakiranju se nalazi 180 tableta, dok je preporučena doza 1 tableta koja se može unijeti prije obroka ili spavanja. 
 
 
Team Proteka
_________
Izvor: Dan Bernardot. Advanced Sports Nutrition. Drugo izdanje. Humank Kinetics Publishers, 2011.
Neven Borić. Leksikon hranjivih tvari s detaljnim tablicama vrijednosti. Leo-commerce d.o.o.: 2017.
 
Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO