Košarica Narudžba

NUTRICIONIZAM.HR - BOJAN STOJNIĆ #dio 2.

11.05.2016
Luka Kuhar
Stiže i najavljeni drugi dio! Odmaknuli smo se od "bro" znanosti i upitali pravog znanstvenika kako stoje stvari, ali i što on smjera sa svojom karijerom. Svatko tko je ikada razmišljao o prehrani i njenoj poveznici u sportu....

...profitirat će od čitanja!

 
5. U bodybuildingu ima puno "gurua" s prilično zastarjelim "šprancama" prehrane i poimanja nutrijenata. Odakle takva navala polu-stručnih osoba?
 
Ovdje se radi o kombinaciji raznih faktora. Prehrana igra važnu ulogu u bodybuldingu, no prečesto prenaglašenu do mjere da će neki reći, neutemeljemo, da čini 70% uspjeha. Zbog toga ne treba čuditi da gotovo svaki trener daje prehrambene savjete, za što nisu kvalificirani. I dok nisu svi savjeti pogrešni, mnogi jesu budući da su temeljeni na individualnim iskustvima umjesto na znanstveno utemeljenim podacima. Nadalje, razvijene zemlje nalaze se u dobu u kojemu se više ne bojimo gladi, zbog čega je fokus prebačen na optimizaciju zdravlja i fizičkog izgleda. Shodno tome, prehrana je jedno od najplodnijih polja za zaradu. Prečaci u obliku čarobnih pilula laicima su privlačni i za njih su spremni izdvojiti značajne količine novca, što proizvođači naravno iskorištavaju. Osim toga, u Hrvatskoj, ali i drugim zemljama situaciju nikako ne olakšava izostanak zakonske regulative o tome tko se može prozvati nutricionistom i davati prehrambene savjete.
Ovdje treba naglasiti da djelovanje samoprozvanih gurua nije ograničeno samo na bodybuilding.
 
6. Tvoj savjet nekome tko želi dobiti na kilaži (naravno, govorimo o razvijanju nove mišićne mase) i nekome tko želi izgubiti masne naslage - onako jedan "tip" iz rukava.
 
Fokusirati se na širu sliku: Osobi na "masi" daleko je najvažniji blagi kalorijski suficit s dovoljnim unosom proteina (1,5 -2,0 g/kg TM), a na "definiciji" umjereni do značajni kalorijski deficit s povećanim unosom proteina (2,0 - 2,5 g/kg TM). Sve ostalo daleko zaostaje u važnosti. Međutim, samu kvalitetu prehrane, odnosno zadovoljenje prehrambenih potreba nikako se ne smije zanemariti u svrhu očuvanja zdravlja.
 
7. Misliš li da sportaši trebaju obratiti više pažnje na djelove priprema koji su usko vezani uz nutricionizam ili je to sasvim dovoljno razvijeno i utilizirano?
 
To ovisi na kojoj razini je njihova prehrana. Caka je u tome što će rijetki sami sebi priznati da je na nedovoljnoj, ili to neće ni znati zbog posjedovanja brojnih dezinformacija. Također, treba znati da prehrana i pojedine njezine komponente ne igraju jednaku ulogu u svim sportovima. Najosjetljiviji su sportaši uključeni u sportove s težinskim kategorijama te sportove ultraizdržljivosti. No, apsolutno je sigurno kako nutricionisti nisu dovoljno uključeni u rad sportskih klubova Hrvatskoj i iz, čak ni onih elitnih.
 
8. Za kraj, budućnost. Što planiraš dalje na području nutricionizma? Kako napredovati? Kako pojasniti ljudima sve ono što većinom misle da već znaju?
 
Kratkoročni cilj je doktorirati, što će mi otvoriti dodatna vrata u budućnosti. Imam raznolike interese, zbog čega ne postoji jedna karijera i zacrtani put kojim želim ići. Stranica je tu i kako sada stvari stoje, savjete bazirane na znanstveno utemeljenim informacijama i kritičkom razmišljanju nastavit ću pružati bez obzira na put kojim nastavim. Mislim da je usuditi se reći "ne znam" jedna od najbitnijih stavki u životu. To nije lako naučiti i nerijetko upadamo u zamku koju nam postavljaju naš ego i odgoj. Posebno što se prehrane tiče, gdje se svi osjećam stručnjacima jer dobar dio života treniramo hranjenje. Međutim, kao što nećete sami sebi popraviti pokvareni zub, nemojte pokušavati popraviti ni lošu prehranu. 
 
Bojanu hvala na vremenu, a vama na čitanju. Očekujte još raznolikog sadržaja i intervjua koji će se na ovaj ili onaj način ticati našeg željeznog sporta. Bilo je užitak za promjenu čuti nešto o prehrani od čovjeka koji je zapravo nutricionist :)!
 
Do Čitanja,
Luka Kuhar
Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO